jump to navigation

Nytt kurs i Powerpoint 3 november, 2010

Posted by Kjell Brataas in Powerpoint.
trackback

Jeg har nylig ferdiggjort et kurs i Powerpoint jeg har kalt "Bedre presentasjoner". Navnet er valgt fordi jeg mener at ved å bli bedre i Powerpoint gir man også bedre presentasjoner.

bp2forside

Mens jeg tidligere har hatt spredte Powerpoint-filer for å lære bort forskjellige emner om programmet, har jeg nå samlet alle kurspresentasjoner i én Powerpoint-presentasjon. Jeg har samtidig gjort bruk av Robert Lanes idé om "relasjonspresentasjoner", dvs. at jeg har laget hyperlenker inne i og ut av kurspresentasjonen. Dette gjør at jeg ved hjelp av en venstremeny enkelt kan "hoppe" til ønskede deler av presentasjonen, og jeg har også laget lenker til andre presentasjoner. Nederst på hver eneste slide i kurset har jeg lagt en lenke til en egen presentasjon som kun inneholder video-filer, slik at jeg også enkelt kan vise video ved behov.

Kurset har hovedfokus på å bruke færre kulepunkter og flere og bedre bilder, samt rekkefølgestyring av tekst, bilder, grafer og illustrasjoner. Jeg har også en del tips om teknikk, bl.a. "privat hurtigmeny" og bruk av "picture placeholders" for nøyaktig og lik plassering av mange bilder over flere slides. Til sist har jeg med noen tips om bruk av presentasjonsvisning, avslutningsbilder og hyperlenker og noen råd om hvor man kan få enda mer opplæring i Powerpoint.

Kommentarer»

1. Terje Hansen - 17 desember, 2010

Hei.
Jeg er en ivrig bruker av Powerpoint 2010, og føler at jeg har en forholdsdvis brukbar kompetanse. Men det er en ting jeg ikke fikser. Nemlig å skjule eller fjerne den hvite tekstboksen som dukker opp hver gang musepekeren står over en link. (Den viser banen, men er det egentlig nødvendig og ønskelig? Jeg synes slett ikke den tar seg så pent ut i en ellers perfekt presentasjon, og jeg mener den står i veien og kun er egnet til å avlede oppmerksomheten i forhold til budskapet. Dessuten er den av og til så dominerende at den hindrer musepekeren å treffe på målet.
Jeg har forsøkt å søke etter et fornuftig svar på Internett, men har hittil ikke lykkes. Fikk heller ikke noe vettugt svar fra Microsoft. Lurer på om du har et godt tips i så måte.
Takknemlig for svar.

MVH
Terje Hansen i Stjørdal

Kjell Brataas - 21 desember, 2010

Hei, Terje.

Må si jeg ikke har tenkt på dette problemet før. Har testet litt, men det virker som om denne «hvite boksen» dukker opp enten man bruker hyperkobling fra ren tekst eller fra figurer. Skal sjekke litt…

Kjell Brataas - 21 desember, 2010

Hei igjen.

Hvis du legger inn lenker til figurer istedenfor til ren tekst, tror jeg ikke lenke-banen vil synes. Evt. er det mulig å gjøre figuren 99% usynlig og likevel ha en lenke til ønsket sted i presentasjonen.

Terje Hansen - 28 desember, 2010

Hei, Kjell.
Takk for svaret, men jeg er redd for at dette ikke løser problemet i mitt tilfelle. Det jeg bruker å gjøre, er å lage en meny i Powerpoint med lenker til et antall andre og uavhengige presentasjoner, og selv om lenkene er usynlige, vises banen.

MVH
Terje Hansen i Stjørdal

Kjell Brataas - 5 januar, 2011

Hei, Terje.

Kanskje du kan sende meg en Powerpoint-presentasjon med dette «problemet», så kan jeg ta en kikk? Min mail-adresse er: kbrataas AT online DOT no .

Kjell


Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

